טיפול במוזיקה  
טיפול במוזיקה

מהו טיפול במוסיקה? לאלו גילאים הטיפול במוסיקה מתאים? מה עושים בטיפול במוסיקה?

 

 

לימודי טיפול במוסיקה

תואר שני בטיפול במוסיקה באוניברסיטת בר אילן בשנים תשס"ו – תשס"ז (2007-2008)/

התחלתי ללמוד לתואר ראשון בטיפול במוסיקה במכללת לוינסקי (1995-1998) כשכבר הייתי אם לשישה ילדים קטנים, מתוך אהבה גדולה למוסיקה ואמונה בכוחה ליצור שינוי והטבה בחיי האדם בכל גיל.

מהו הטיפול במוסיקה

                           כל התמונות והסרטונים בעמוד זה לצורך המחשה בלבד, עם הנכדים שלי

התחלתי לעבוד בטיפול במוסיקה בשנת תשנ"ט (1999) ביחידה הטיפולית "קדימה" בגוש קטיף עם מגוון גילאים וקשיים, טיפול פרטני ו/או קבוצתי:

בבעיות התפתחותיות: ילדים עם איחור התפתחותי – טיפול במוסיקה שמיועד לפתח קשר עין, קשר משחקי, קשר שפתי. טיפול שמיועד לשפר תפקודים מוטוריים, חברתיים והתנהגותיים.

בעזרת טיפול במוסיקה עבדתי עם ילדים עם קושי רגשי שנובע מקשיי קשב וריכוז, דימוי עצמי נמוך והישגים לימודיים נמוכים. טיפלתי בילדים שהוריהם התגרשו ועוד.

בעזרת טיפול במוסיקה עבדתי גם עם נפגעי טרור וילדים שסבלו מחרדות כתוצאה מפיגועים ומתח בטחוני. טיפלתי בילדים שאיבדו את אחד ההורים בגלל פיגוע, טיפלתי בקבוצות ילדים שחוו חדירה לישוב בו הם גרים וסבלו מתופעות חרדה בעוצמות שונות. בעזרת הטיפול במוסיקה הבענו את הרגשות הקשים, מצאנו כוחות חוסן והתמודדות, נחמה, וראיית עתיד טוב יותר.

הטיפול במוסיקה יעיל מאוד בעבודה עם ילדים צעירים. מגוון אופני השימוש במוסיקה יוצר אפשרות לכל ילד למצוא את הדרך והכלי המתאימים לו בכל זמן נתון.

בטיפול במוסיקה ניתן לנגן או לאלתר בכלי נגינה. הטיפול במוסיקה לא מצריך ידע מוקדם של נגינה. כלי הנגינה מסקרנים את הילדים ומאתגרים אותם למצוא אופני נגינה שונים, לחקות את נגינת המבוגר – תרפיסט או הורה, להקשיב היטב, לאמן צדדים מוטוריים שמתקשים בהם ועוד.

בטיפול במוסיקה ניתן להשתמש בשירי משחק כדי לתת מסגרת מובנית וביטחון, כדי לאמן מוטוריקה ותנועה, כדי ליצור אווירה משחקית ועוד.

תמיד יש משמעות לבחירת כלי הנגינה ולאופן השימוש בהם. דרגת המוכנות של המטופל ליצור קשר מוסיקלי עם המטפל או עם ההורה המלווה מלמדת רבות על היכולת החברתית: להשמיע, להקשיב, להצטרף אל ועוד...

הטיפול במוסיקה יעיל להרגעה, הרפיה והפגת מתחים.

ועוד...

 

טיפול במוסיקה בגיל הרך 3-7

סיבת ההפניה לטיפול: איחור התפתחותי (ילדים המאובחנים כבעלי צרכים מיוחדים), קשיים ביצירת תקשורת מילולית ולא מילולית, קושי בהסתגלות חברתית: ביישנות יתר, תוקפנות ועוד, חרדות, טראומה, שינוי בולט בהתנהגות הילד: חזרה להרטבה, היצמדות יתר להורים ועוד...

בגיל הרך הטיפול במוסיקה יהיה בדרך הטיפול הדיאדי (דיאדה – הורה וילד )– טיפול בו ההורה נוכח ונוטל חלק פעיל בטיפול. ההורה והילד פועלים יחד: מנגנים ומאלתרים בכלי הנגינה, שרים, יוצרים תנועה בליווי מוסיקלי ומשחקים במשחקים השונים, כאשר חדר הטיפול במוסיקה משמש עבורם מקום בטוח להתנסות בתקשורת חיובית. ההורה מקדיש לילד שעה שבועית בה הם נמצאים יחד ללא הפרעות חיצוניות. הילד מתנסה בחוויית attachment – התקשרות בטוחה עם ההורה, שמחזקת את בטחונו העצמי ומאפשרת לו לבטא את רגשותיו ולהוציא אל הפועל את כוחותיו. המטפל נוכח בחדר, מתערב לפי הצורך ומנחה את ההורה להקשיב לילדו באופן מקבל ומכיל, להציב גבולות במקום שצריך, ולאפשר ביטוי חופשי ומכבד הן להורה והן לילד.

פעמים רבות אני משתוממת לראות עד כמה העבודה המשותפת הורה-ילד עוצמתית ומביאה לשינוי מהיר יחסית.

 

טיפול במוסיקה בגיל בי"ס יסודי

סיבת ההפניה לטיפול: קושי חברתי: ביישנות יתר, תוקפנות, דחיה חברתית ועוד, קשיים בתקשורת, דימוי עצמי נמוך, שינוי פתאומי בהתנהגות: חזרה להרטבה, חוסר שקט, קשיים בשינה, היצמדות להורים, חרדות על רקע בטחוני או אחר, טראומה ידועה (או בלתי ידועה) שהילד עבר, קושי בקשב וריכוז, ירידה פתאומית בהישגים הלימודיים ועוד...

פעמים רבות מחנכת הכיתה, ו/או יועצת ביה"ס ו/או פסיכולוג ביה"ס ימליצו להורה לפנות לטיפול עבור ילדו.

בכיתות הנמוכות ייתכן שיהיה צורך בטיפול דיאדי הורה - ילד. ככל שהילד גדל יותר, הוא יבוא לחדר הטיפול במוסיקה ויעבוד עם המטפל. ההורים יוזמנו להדרכת הורים לפי הצורך.

  

נוער וטיפול במוסיקה

סיבת הפניה לטיפול: נוער – שינוי פתאומי בהתנהגות: הסתגרות, תוקפנות, רגרסיה, ירידה פתאומית בהישגים הלימודיים, מצבי רוח קיצוניים ללא הסבר, טראומה ידועה שנחוותה וזקוקה לעיבוד ועוד...

הנער או הנערה ידעו לבחור את האמצעי הטיפולי הנכון עבורם. פעמים רבות בגיל זה הם בכלל לא רוצים טיפול. לא רוצים ש"יחפרו" להם במוח. ומאידך – לעיתים יש צורך גדול מאוד בטיפול, בעזרה בהסתגלות להתבגרות המינית, התמודדות עם שאלות של בניית הזהות העצמית, בניית גבולות התנהגות בטוחים, שמירה מפני הסתכנות יתר...

בטיפול במוסיקה בגיל הנעורים יש משמעות רבה לשירים שהמטופל בוחר לשמוע ולהשמיע, שירים שפעמים רבות מספרים מה שהמטופל לא יכול לספר במילים שלו.

בטיפול במוסיקה ניתן לכתוב שירים, להלחין ולנגן אותם. איזה דבר נפלא...

מבוגרים וטיפול במוסיקה

אנשים חווים התמודדויות שונות בחייהם: דימוי עצמי נמוך, חוסר סיפוק בחיים המקצועיים, חיפוש אחר זוגיות מספקת, "סתם" קשיים רגשיים – הן שמקורם באירוע, והן שסיבתם לא ידועה. באזור הדרום ובכלל בארצנו הקטנטונת – האירועים הביטחוניים מספקים לנו פחדים וטראומות – ואנחנו זקוקים לכלים כדי להתמודד עם כל אלה ועוד...

הטיפול במוסיקה יכול לעזור בכל התחומים האלה, בפרט כאשר הוא משולב בדיבור. בטיפול במוסיקה החוויה עוזרת להציף את מוקד הקושי, לברר מה הם המשאבים האישיים העומדים לרשותי, להירגע... ללמוד להרפות...

ושוב: לא צריך לדעת לנגן או איזשהו רקע מוסיקלי כדי לעבוד במסגרת טיפול במוסיקה.

 

זהו סרטון המחשה עם נכדותיי ולא צילום של טיפול 

 

לחץ לקריאה נרחבת בנושא טיפול במוזיקה